De RDW voert campagne
RDW // Aanpak tellerstandfraude via online Campagne
Voor de RDW ontwikkelt onze partner BOOM Communicatie doorlopend communicatiecampagnes. Nationale voorlichtingscampagnes op internet, radio en televisie én kleinschalige, gesegmenteerde campagnes. Zo is er ook een campagne ontwikkeld ten behoeve van de strijd tegen tellerfraude. Een belangrijk onderdeel van deze campagne is de campagnewebsite die wij in samenwerking met BOOM Communicatie hebben ontwikkeld op basis van Typo3.
TLDR;

Strijd tegen tellerfraude
Hoewel meerdere onderzoeken (waaronder een intensief marktonderzoek van Markteffect) aantonen dat het aantal gevallen waarbij geknoeid wordt met de tellerstand al jarenlang gestaag afneemt, blijft het een serieus probleem met grote gevolgen. Een tweedehands auto aanschaffen die meer kilometers heeft gelopen dan er op de tellerstand wordt weergegeven, kan namelijk onveilig en duurder zijn in onderhoud. De RDW wilde, als verantwoordelijke partij in de strijd tegen tellerfraude, met een campagne wijzen op dit fenomeen en hier actie op nemen.


Gedupeerdenverhalen
Om op het gebied van bewustwording nog extra winst te behalen, worden in de vervolgcampagne gedupeerdenverhalen ingezet. Hiermee wordt een duidelijke communicatieboodschap uitgedragen dat iedereen slachtoffer kan worden van tellerfraude. Op de campagnewebsite vertellen zij over hun ervaringen en de consequenties die zij hebben ondervonden.
Deze video’s worden via de campagnewebsite aangeboden, middels speciale Youtube embed’s waardoor de video’s volgens de laatste webrichtlijnen bekeken kunnen worden.

Webrichtlijnen 2.0 AA
Doordat de RDW een overheidsinstantie is, stellen zij strenge criteria bij het ontwikkelen van online communicatie middelen. Zo moest de techniek in dit geval voldoen aan de laatste en meest strenge webrichtlijnen. Prioriteit van deze webrichtlijnen is het verbeteren van de toegankelijkheid van web-applicaties. Zo hebben we in dit geval de gehele website geoptimaliseerd (dankzij tools als HTML Code Sniffer) voor bezoekers zonder traditionele toetsenbord en/of muis, maar moest de website ook beschikbaar worden gemaakt voor blinde gebruikers.