Thuiswerken maar toch bij elkaar. Hoe we bij Lyfter omgaan met de Corona maatregelen.

Nieuw jaar. Nieuw kantoor. Nieuwe projecten. Boem Corona.

Een vreemde situatie: nét in ons nieuwe kantoor getrokken, maar in maart zaten we bij Lyfter toch allemaal thuis te werken. Dat deed even pijn. We waren namelijk super trots op ons nieuwe onderkomen, maar genieten vooral van de fijne groepsdynamiek. Zoals altijd proberen we iedere situatie van de positieve kant te bekijken. Zo zijn we het thuiswerken gaan gebruiken als een experiment om te kijken hoe we op afstand alsnog optimaal samen kunnen werken.

 

In het begin was dit erg wennen voor iedereen. Maar gelukkig brengen veel collega’s ook naast hun werktijd veel tijd door achter de computer. Velen hadden daarom al een super fijne werkplek waar ze direct aan de slag gingen. Wel kregen we de mogelijkheid om onze setup nog vetter te maken. Zo werden schermen en bureaustoelen al snel op kantoor opgehaald en werd er uitgevochten wie de playstation mee naar huis mocht nemen voor de dagelijkse ontspanning.

 

Hoe zorgen we er bij Lyfter voor dat we op afstand toch bij elkaar kunnen zijn?

Een belangrijk uitgangspunt was direct om de processen en vaste patronen zoveel mogelijk aan te blijven houden. Zo start iedereen de dag met een kort werkoverleg en gaan we pas het weekend in als het gehele Lyfter team samen heeft kunnen proosten.
Daarnaast zijn korte lijnen binnen Lyfter extreem belangrijk. Niet alleen intern, maar ook naar onze klanten. Zo zijn aanvullende maatregelen getroffen om de bereikbaarheid optimaal te houden. Onderling zijn we daar nog een stapje verder ingegaan.

 

“De gezelligheid van de groep en het uitzicht op de winkelstraat vanuit het nieuwe kantoor zijn toch wel een groot gemis met al dat thuiswerken. Maar ik zie vooral hoe fijn we om gaan met deze situatie. Als ik dat vergelijk met de geluiden die ik om me heen hoor doen we het zo gek nog niet.” – Quinten – Jedi initiate

 

 

Digitaal kantoor via Discord

Om de lijnen intern zo kort mogelijk te houden zijn we Discord gaan gebruiken. Discord is een programma met een primaire focus op audio communicatie in teams. Deze oplossing is vooral onder gamers erg populair. Niet geheel zonder toeval dat we daarom binnen 5 minuten operationeel waren op deze toffe tool.

 

Lyfter heeft daarom een eigen Discord server ingericht alsof het een digitaal kantoor zou zijn. Zo zijn er voor ieder teamlid audio kanalen aangemaakt. Heb je daarom iemand nodig? Dan stap je in het digitale kantoor van je collega en kun je direct met elkaar kletsen. Daarnaast zijn audiokanalen ingericht voor interne afspraken en de standup (dagelijks werkoverleg).
Daarnaast stelt Discord ons ook in staat om eenvoudig je scherm te delen en gebruik te maken van videogesprekken.

In het begin zaten we vooral in onze eigen digitale ruimte. Al snel zaten we met zijn 15’en in 1 kanaal met een muziek bot erbij genaamd “Dj Lucstofpruuk” om de dynamiek die we op kantoor ervaren toch weer een beetje terug te krijgen. Vragen onderling werden verplaatst naar een ander kanaal. Door middel van schermdelen kunnen we problemen duidelijk maken en gemakkelijk en snel oplossen.

 

“Het thuiswerken bevalt prima. Ik mis natuurlijk de aanwezigheid van mijn collega’s. Even tussendoor een praatje of een dolletje is nu wat lastig. Gelukkig is bij Lyfter alles goed geregeld. Hierdoor zijn de lijnen als vanouds kort en kan er efficiënt gewerkt worden. “ – Luc Melissant – Developer Jedi 

Vrijmibo’s

Ook de borrels op vrijdagmiddag willen we graag binnen onze vaste patronen houden. Normaal gesproken zitten we iedere vrijdagmiddag met zijn alle op kantoor een spel te spelen of wat na te kletsen over de week onder het genot van bier en snacks. Voor ons erg waardevol, waardoor we dit in aangepaste vorm zijn blijven doen tijdens het thuiswerken. Zo druppelt iedereen op vrijdagmiddag hetzelfde kanaal op Discord binnen, camera aan, chips en wat drinken op het bureau en samen proosten op een leuke week. Games worden nu online gespeeld 😉

 

Kantoor rooster

Nu de maatregelen wat versoepelen hebben we een kantoor rooster samengesteld, zodat we niet gelijk met zijn allen weer naar kantoor gaan. Maar toch afwisselen zodat iedereen een kans krijgt om op kantoor te zitten. Iedere dag kunnen er een aantal mensen op kantoor werken die zichzelf op die dag ingedeeld hebben. Zo kan er langzaam opgebouwd worden tot we weer met zijn allen op het kantoor zitten.

 

Klant brainstorms / afspraken

Ons nieuwe kantoor opende ook nieuwe mogelijkheden om samen met klanten en partners te kunnen brainstormen. Dat zijn we vanaf maart ook digitaal gaan doen. Gesprekken, brainstorms en opleveringen verlopen uitstekend via videobel afspraken. 

Dat was aan het begin een beetje wennen (en soms nog), maar geeft ook veel nieuwe mogelijkheden en kansen. Zo zijn gesprekken een stuk efficiënter, besparen we allemaal reistijd én kunnen we veel sneller ad-hoc even videobellen met elkaar om nieuwe inzichten direct te bespreken.

 

Overkoepelend zijn er toch best wat dingen die we missen in de tijden van het thuiswerken. Het persoonlijk contact, met het hele team samen bier drinken en gamen op vrijdag, de snelle 1-2’tjes op kantoor. Toch zien we ook juist de positieve impact van deze situatie, waarbij we deze zeker mee zullen nemen naar de toekomst toe.