Mkb-parel uit Steenbergen: Lyfter, geen doorsnee webbureau

Webontwikkelaar Lyfter in Steenbergen is geen doorsnee webbureau. Met een uitgekiend concept maken dertien Jedi’s dagelijks websites, webshops en andere webapplicaties. Voor de bakker om de hoek en voor grote multinationals, ruim driehonderd opdrachten in amper vier jaar, van enkele honderden tot tienduizenden euro’s. “Het gaat best goed”, zeggen Eric Verheijen en Joep Suijkerbuijk. Zij zijn de Jedi GrandMasters.
 
Verheijen lacht: “Je moet wel een nerd zijn, wil je hier kunnen werken. We zijn eigenlijk een professionele vriendengroep. Als er een nieuwe superheldenfilm uitkomt, of een nieuwe Star Wars, dan gaan we er met zijn allen naar toe. Dat soort dingen helpt om nog meer begrip te hebben voor elkaar. Wij zitten hier omdat we het leuk vinden.” De Jedi overigens, is een fictieve ridderorde met magische ridders, religieuze leiders, monniken en filosofen uit de filmsaga Star Wars.

 

SLIM EN EFFICIËNT

Verheijen en Suijkerbuijk werken voor het eerst samen tijdens hun opleiding Communication & Media Design. Na hun studie werken ze samen aan enkele grote webtrajecten. De twee krijgen steeds vaker de vraag om websites budgetvriendelijk te ontwikkelen. Verheijen: “Maar hoe dan? Want het is maatwerk en dus duur, of het gebeurt op basis van het betere knip- en plakwerk, met een matige kwaliteit tot gevolg.” Suijkerbuijk: “We stelden onszelf de vraag hoe we dat slim en efficiënt zouden kunnen neerzetten. Daaruit is Lyfter geboren: we gebruiken de open source technologie van WordPress als basis en vullen die aan met een zelf ontwikkeld framework, plus het benodigde maatwerk.”

 

GENERIEKE BOUWSTENEN

Verheijen: “We ontwikkelen en gebruiken zo veel mogelijk generieke digitale bouwstenen, zodat we die ook elders kunnen toepassen. Moeten we een aanbod-tool ontwikkelen voor een huizenmakelaar? Dan bouwen we die zo dat we de tool ook kunnen gebruiken voor bijvoorbeeld een autohandelaar.”
Werkzaamheden die eerder ongeveer een week duurden, doet Lyfter nu in een dag. Suijkerbuijk: “En het mooie daarvan is dat je alleen nog de nieuwe dingen doet. Dat maakt het veel leuker.”

 

WEST-BRABANTSE STARTERSPRIJS

In 2018 ontving Lyfter de West-Brabantse Startersprijs. Verheijen: “Omdat het een schaalbaar concept is. We willen onze methodiek nu verder ontwikkelen, zodat andere webprofessionals er ook mee kunnen werken. We zijn daardoor dagelijks bezig met productontwikkeling, waarbij we de uitdaging binnen ieder project opzoeken. Die hebben we nodig om nieuwe dingen te bedenken, te ontwikkelen en te testen.”

 

MEER MANAGEN

Lyfter bestaat inmiddels uit dertien Jedi’s. Suijkerbuijk: “In het begin waren we echt een ‘two men army’, we deden alles zelf. Het is nu meer managen en minder code kloppen. Ik heb onlangs voor de medewerkers uitgezocht hoe een pensioenplan werkt. Dat kun je ook laten doen, maar wij vinden het leuk om het zelf uit te dokteren.” Verheijen: “Het is moeilijk op een leuke manier. Voor onze eigen ontwikkeling is het heel tof.”

De grote webbureaus zitten doorgaans in de Randstad, maar Lyfter zit prima in Steenbergen, zegt Verheijen. “Deze regio is een kruispunt tussen Antwerpen, Rotterdam en Breda. Wij blijven graag hier. Klanten vinden het ook gaaf om hier te komen.” Verheijen heeft plannen voor een open, creatieve werkplek in Dinteloord voor meerdere bedrijven, inclusief Lyfter. REWIN ondersteunde de plannen met een haalbaarheidsonderzoek. “Ik spar regelmatig met REWIN, dat levert waardevolle inzichten op.”

 

Dit artikel is een voorpublicatie uit de reeks “Roadtrip langs de parels van West-Brabant”. Verschijningsdatum: najaar 2020.  Op de website van REWIN zijn ook al diverse andere voorpublicaties te vinden.
Bron: https://www.rewin.nl/nieuws/mkb-parel_uit_steenbergen_lyfter_geen_doorsnee_webbureau.html