Microsoft’s nieuwe tool: Clarity

Misschien heb je het al eens voorbij zien komen, maar Microsoft heeft een nieuwe tool ontwikkeld: Clarity. Deze gratis tool helpt je meer inzicht te krijgen in het gedrag van de bezoekers van je website. Welke onderdelen vinden ze interessant? Waar klikken ze vaak op? Dat zijn een paar vragen waar Clarity een antwoord op kan geven. En er zijn natuurlijk al andere tools die soortgelijke inzichten biedt, denk aan een Google Analytics, maar Clarity biedt toch inzichten en features die anderen niet bieden. Informatie die je kan helpen om misschien wat gerichter je website te optimaliseren. Daarom laten we je graag kennismaken met deze tool.

Wat het doet

Clarity verzamelt informatie over de bezoekers van je website en hoe ze deze gebruiken. Je krijgt dus inzicht.  Deze informatie wordt opgeslagen en overzichtelijk weergegeven in dashboards, heatmaps & sessie opnames. Zo krijg je makkelijk en snel een beeld van alle informatie. Hierbij wordt natuurlijk rekening gehouden met de privacy en veiligheid van de bezoeker en hun gegevens, maar daar later meer over.

Inzichten & features

Als het gaat om inzichten over de bezoeker zelf, blijft Clarity redelijk basic. Hierbij kun je denken aan het aantal bezoekers, uit welk land de bezoeker afkomstig is en via welk device de website wordt bezocht. Maar Clarity houdt het op dit moment nog bij basic inzichten. Als je kijkt naar andere analytics tools, bijvoorbeeld Google Analytics, zijn bounce rate en de conversie rate redelijk “standaard” inzichten. Deze worden door Clarity nog niet meegenomen. Ook kun je verschillende perioden nog niet met elkaar vergelijken.

Maar ondanks dat Clarity een aantal van de “basis” functionaliteiten lijkt te missen, vullen ze dit aan met een aantal inzichten en features die juist extra interessant zijn. Bijvoorbeeld rage clicks en quick backs. Rage clicks zijn momenten waarbij een bezoeker meerdere keren snel achter elkaar op dezelfde plek klikt. Dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat het lang duurt voordat er iets geladen is of er geen link is gemaakt waar de persoon klikt. Quick backs zijn acties waarbij de bezoeker naar een pagina navigeert en vrijwel meteen weer terug navigeert. Dit wijst er waarschijnlijk op dat de informatie die wordt weergegeven op de pagina niet past bij de verwachting van de bezoeker.

Door naar deze dingen te kijken, krijg je inzicht in momenten waar de bezoeker waarschijnlijk tegen een “probleem” op je website aanloopt. Met deze inzichten kun je deze problemen mogelijk oplossen en de conversie op je website of -shop verder optimaliseren.

Heatmaps & sessie opnames

Naast het bekijken van de dashboards, kan je per onderdeel ook sessie-opnames zien en kan je per pagina heatmaps bekijken. Dit zijn twee features die Clarity toch wel echt iets extra’s geeft. Laten we eerst kort kijken naar de heatmaps.

Screenshot clickmap Clarity

Heatmaps

Het gaat hier eigenlijk om twee maps: een die inzicht geeft in de clicks op een pagina en een die inzicht geeft in het scrollgedrag van de bezoekers. Hiermee krijg je een concreet beeld van het gedrag van je bezoekers en welke onderdelen aandacht trekken en welke niet. Ook deze inzichten kun je natuurlijk goed gebruiken om je website verder te verbeteren.

Sessie opnames

Een andere goede feature van deze tool zijn de sessie opnames. Hierbij wordt de muisbeweging, het scrollen en de clicks van de bezoeker getrackt en opgeslagen. Deze kan je op ieder moment bekijken. Zo kun je precies zien hoe een bezoeker over je pagina navigeert. Loopt een bezoeker ergens vast? Of doorlopen bezoekers je website niet zoals je eigenlijk zou willen? Misschien moet er dan wat aangepast worden op je website.

Privacy

Met zulke tools is het altijd belangrijk om goed op de veiligheid en privacy te letten. Gelukkig wordt hier door Clarity goed op ingespeeld. Veel content wordt in de opnames en heatmaps automatisch gemaskeerd, voor het geval het gevoelige informatie is. Denk hierbij aan nummers, afbeeldingen en de inhoud van formulieren. Hier kun je zelf wat in aanpassen, mochten er dingen gemaskeerd worden die niet zouden hoeven. Met privacy wordt dus zeker wel rekening gehouden.

Hoe te gebruiken?

Het gebruiken van Clarity is heel simpel. Je maakt een account aan op Clarity. Vervolgens moet je een project aanmaken. Deze geef je een titel en daarbij moet je de link van je website invullen. Als je dit gedaan hebt, moet er een klein stukje code aan je website toegevoegd worden zodat Clarity de benodigde informatie kan verzamelen. Als dit gebeurd is, kan je eigenlijk meteen aan de slag. De informatie die verzameld wordt zal worden weergegeven in een overzichtelijk dashboard.

Dus…

Is de conclusie dan dat we Google Analytics of andere analytics tools links kunnen laten liggen en ons volledig op Clarity moeten gaan storten? Nee, dat denken we niet. Zoals we al zeiden: Clarity biedt een aantal echt interessante inzichten, maar mist ook een aantal essentiële punten. Daarbij mist er ook wat complexiteit die je in Google Analytics wel hebt. In onze ogen is het daarom niet een keuze van de een of de ander. De twee werken goed naast elkaar en kunnen zelfs gekoppeld worden. Zo vullen ze elkaar aan en krijg je een compleet overzicht van alle informatie. Maar dat Clarity het proberen waard is, dat is iets wat zeker is. Daarbij is het ook nog helemaal gratis, dus wat heb je te verliezen?

Ben je om en wil je met Clarity gaan experimenteren? Om met Clarity aan de slag te gaan, moet er een klein stukje code toegevoegd worden aan je website. Hier kunnen wij je natuurlijk bij helpen. Heb je onze hulp hierbij nodig? Stuur dan een mailtje naar support@lyfter.nl en dan helpen wij je verder!