Het AIDAS model, the next level

In het kort

Het AIDA model is een bekend communicatie-/marketingmodel dat al een beste tijd meegaat. Ondanks dat het al een ouder model is, blijft het relevant. Wel is er redelijk recent een aanvulling op gekomen, waardoor het nu niet meer het AIDA, maar het AIDAS model is. Het model is breed in te zetten en zo ook goed toe te passen bij het opzetten van webpagina’s. In deze blog lees je, mocht je er nog niet bekend mee zijn, waar het model voor staat en hoe je het binnen je website kan toepassen. Waar moet je op letten en welke blokken kun je hierbij gebruiken? 

Het AIDAS model 

Het AIDA(S) model omschrijft de verschillende stappen binnen het beslissingsproces van je (potentiële) klant. Iedere letter staat voor één stap: Attention (aandacht), Interest (interesse), Desire (verlangen), Action (actie) en Satisfaction (tevredenheid). De laatste stap is dus later toegevoegd. Geen wonder dat dit onderdeel binnen het proces de afgelopen jaren steeds belangrijker is geworden. Klanten hebben met alle socialmediaplatformen de mogelijkheid gekregen om zich over alles uit te spreken en daarmee een breed publiek te bereiken. Ze kunnen zich hier dus ook uitlaten over hun ervaring met jouw bedrijf en producten. Positief én negatief. Oriënterende klanten hechten daar waarde aan. Daarom is de tevredenheid na actie ook een belangrijke fase om mee te nemen in je communicatie. Daarnaast helpt een positieve ervaring natuurlijk bij het terugkomen of langdurige samenwerking met een klant. Maar, wat houden alle stappen specifiek in en hoe pas je ze binnen toe binnen je website? Daar gaan we nu naar kijken.

Attention

De eerste stap binnen het model. Het eerste wat nodig is om je verhaal te kunnen doen: aandacht. Je hebt de aandacht van een potentiële klant nodig om hem of haar meer te kunnen vertellen over en overtuigen van de toegevoegde waarde van jouw service of product. Maar hoe zorg je er voor dat je de aandacht krijgt van jouw doelgroep? Als we het hebben over websites kun je hier op verschillende manieren naar kijken. 

Zo kun je jezelf afvragen: hoe krijg ik de aandacht naar mijn website toe? Op lange termijn kun je denken aan het toepassen van SEO (Search Engine Optimization). Door SEO goed toe te passen, zorg je ervoor dat de organische vindbaarheid van je website wordt vergroot. Dit kan ervoor zorgen dat je binnen zoekmachines meer onder de aandacht komt.

SEO is een langetermijnstrategie om je vindbaarheid te vergroten. Naast SEO kun je ook gebruik maken van SEA (Search Engine Advertising). Hiermee trek je op korte termijn aandacht naar jouw website of bepaalde pagina’s binnen je website toe.   

 

De Lyfter.nl hero. Een sfeervolle foto van Eric en Joep.

 

Dit zijn twee manieren om aandacht naar je website toe te trekken, maar je kan het model ook gebruiken om webpagina’s optimaal in te richten zodat een potentiële klant soepel door je verhaal begeleid wordt. Dat begint met een pakkende eerste indruk. Hoe grijp je die aandacht? Dus wat laat je zien bij binnenkomst. Gebruik een aantrekkelijke “hero” met een duidelijke en prikkelende merkbelofte. Een hero is een blok dat veel vormen kan hebben. In veel gevallen staat hierin een titel, ondertitel en afbeelding of video. Op deze manier kun je meteen een gevoel uitdragen (met het beeld) en duidelijk maken waar je voor staat en wat de bezoeker kan verwachten. Een goede manier om snel de aandacht te grijpen en duidelijk te zijn in je boodschap. Hieronder zie je onze “hero” als voorbeeld. In een oogopslag is het duidelijk wie we zijn, wat we doen en waar we voor staan. 

Interest

Na aandacht volgt interesse. Er zijn verschillende manieren waarop je dit kunt doen. Het is hierbij belangrijk om te denken vanuit het oogpunt van je doelgroep. Wat vinden ze interessant? Tegen welke problemen of uitdagingen lopen ze aan? En welke oplossing heb jij hiervoor? Door hierop in te haken, zorg je er voor dat je doelgroep zich herkent in je verhaal en daarmee wek je interesse op. 

 

Een voorbeeld van "interest" uit het AIDAS model voor een webpagina. Kaartblokken met de verschillende producten die Lyfter biedt.

 

Dus schets een situatie waar je doelgroep zich in kan herkennen en waar jij makkelijk op in kan haken vanuit wat je te bieden hebt. Dit kan binnen een website natuurlijk verschillende vormen hebben (ook afhankelijk van wat je te bieden hebt). Je kan hierbij denken aan het weergeven van de producten die je hebt. Dit kun je bijvoorbeeld doen met kaartblokken of een uitgelichte producten blok (als je een webshop hebt). 

Desire 

De derde stap: verlangen. De potentiële klant moet overtuigd worden van de toegevoegde waarde van jouw product of dienst. Welke oplossing biedt het? Wat maakt jouw product (of service) uniek? Daar wil je op in gaan. Daarnaast wil je de bezoeker overtuigen dat jij de beste partij bent om dit product af te nemen. Het gaat hier dus over zowel de toegevoegde waarde van je dienst of product als die van jouw/je bedrijf. 

 

De USP's en verschillende klanten uitgelicht om verlangen op te wekken.

 

Wat is jouw toegevoegde waarde? Of de toegevoegde waarde van jouw product. USP’s (unique selling points) zijn hier de perfecte oplossing voor. Licht uit wat jouw product of jouw onderscheid van de rest. Ook cases of klant ervaringen kun je hier goed voor gebruiken. Maak het concreet, simpel en realistisch. 

Action

Dan de stap die eerst gezien werd als de laatste binnen het model: de actie. Tijd om die bal erin te koppen. Spoor de potentiële klant aan om actie te ondernemen met een duidelijke call-to-action. Ondanks dat het een heel duidelijke stap is kan deze ook altijd nog verschillende vormen hebben. Een contactformulier, een aanmelding voor een nieuwsbrief, een verwijzing naar je webshop, het kan allemaal. Het is belangrijk dat de actie aansluit bij de context van de pagina. Op een product pagina is het logisch dat de actie “kopen” is. Bedenk dus goed wat het doel van de pagina is en sluit hier je actie op aan. 

 

Een contactformulier ter illustratie van actie binnen het aidas model

 

Ook helpt het om de actie zo laagdrempelig mogelijk te maken. Zo zijn we eerder geneigd om gegevens achter te laten als we er iets voor terugkrijgen. En is het voor velen makkelijk om een contactformulier in te vullen dan zomaar te bellen. 

Belangrijk dus dat de actie duidelijk en laagdrempelig is en aansluit bij de verwachting én behoefte van de bezoeker. 

Satisfaction

Dan de laatste stap: satisfaction. Hier gaat om de fase na actie. De ervaring na aankoop van je product of service. Hoe hebben ze het ervaren? Zijn ze tevreden? Zouden ze je aanbevelen bij anderen? Als je dit goed kunt begeleiden, verhoog je de tevredenheid van je klanten, met als gevolg dat ze sneller terugkomen of je aanbevelen bij anderen. Met social media is deze fase extra belangrijk geworden. Iedereen kan zijn of haar mening heel makkelijk delen. Positief en negatief. Daar moet je dus op inspelen.

Maar hoe kun je dat aanpakken binnen een website? Bij een webshop kun je hier makkelijk op inspelen, maar ook met een website kun je hier zeker wat mee. Denk aan reviews, quotes of interviews van klanten. Hiermee deel je de ervaringen van anderen met jouw bedrijf en product. Ook een duidelijke support pagina of FAQ kunnen je klanten helpen. Houd een klant op de hoogte na aankoop en vraag om feedback. Dit zijn allemaal manieren om inzicht te krijgen in de tevredenheid van een klant en deze te beïnvloeden.   

Het AIDAS model dus

Als je erop gaat letten zul je zien dat dit model in veel communicatiemiddelen terug zal komen. Haal daar vooral inspiratie uit. Wat werkt voor jou? Waardoor of op welke manier wordt jij aangesproken om een webpagina verder te lezen? Dit kun je namelijk makkelijk toepassen binnen je eigen pagina’s.

Meer weten?

Nieuwsgierig naar meer over het AIDAS model of hoe je website optimaal in te richten? Anne denkt graag met je mee!

Neem contact op